Ruta: Samalús rural

Passejada enmig d’oliveres i camps de conreu que ens permetrà descobrir el nucli antic de Samalús i gaudir d’unes vistes fantàstiques de la plana del Vallès.

Punt d'inici: Centre Cívic de Samalús
Distància: 8 Km.
Desnivell: 186m
Alçada mínima: 251m
Alçada màxima: 410m
Durada aproximada: 2h
Dificultat: Mitjana-alta

Sortida circular que permet gaudir d’unes vistes espectaculars sobre la plana del Vallès i conèixer de més a prop una de les activitats econòmiques més destacades de Samalús: l’agricultura i la ramaderia. El punt d’inici de l’excursió són les Antigues Escoles – Centre Cívic de Samalús (1), un bonic edifici noucentista construït per l’arquitecte Manuel J. Raspall i que data de l’any 1919. Des d’aquí, agafem el camí que surt en direcció nord, deixant a mà esquerra Can Santa Eugènia. Un cop arribem a Can Cuní, on va viure durant molts anys Mn. Ramon Garriga, girem a l’esquerra, en un camí que ens portarà a creuar el torrent del Sot del Raiguer.

Aviat, davant dels nostra mirada, s’obrirà la plana del Vallès, majestuosa, i albirarem el campanar de l’Església de Samalús. Abans d’arribar a la carretera, passarem pel costat de les masies de Can Samon i Can Julià (2), la primera del segle XVIII i la segona del segle XVI. La masia, com a la resta del Montseny, és l’habitatge més característic de la població. Si alcem la vista, a mà dreta veurem el Castell d’en Bori. Creuem la carretera, la seguim molt breument i ens posem dins el nucli del poble de Samalús. Aquí podrem contemplar la Capella de la Salut, erigida el 1720, i l’Església de Sant Andreu (3), d’estil romànic. Val la pena donar un cop d’ull al seu interior.

Seguirem el camí i creuarem el torrent de la Graiola. Un cop haguem passat Can Lluc,prendrem el camí que ens queda a mà dreta. Aquí se’ns obre el primer camp d’oliveres (4) del recorregut. Seguint el camí, que comença a baixar, tindrem unes vistes excepcionals de la plana del Vallès, a l’esquerra, i dels Cingles de Bertí, a la dreta. En arribar al primer encreuament, agafarem el camí cap a l’esquerra, sense posar-nos dins la propietat particular que hem anat vorejant. Creuarem el torrent del Sot de l’Alzinagra i connectarem amb el camí del Malhivern. L’agafarem en direcció a mà dreta (si volem escurçar la ruta, el seguirem cap a l’esquerra). El camí ens portarà sense adonar-nos-en fins la Garriga

Un cop haguem arribat aquí, girarem a l’esquerra fins al Pla de les Parets (6), on podrem contemplar un camp d’oliveres meravellós. Quan arribem al Pla de Can Furia prendrem el camí a l’esquerra, per retornar cap a Samalús. Si seguíssim una mica cap a la dreta, podríem veure els camps de conreu de Can Guilla (7), una explotació agrícola actualment en actiu. Resseguirem el Puig Sagordi (318 m) i aviat ja tornarem a albirar a la llunyania l’església de Samalús i el característic Castell d’en Bori. Aquells que hagin decidit escurçar el camí, tornaran a enganxar-se a l’itinerari en aquest punt. Aviat arribarem la Caseta d’en Serra (8), una altra masia del poble, que en aquest cas es dedica a la ramaderia. Potser tindreu sort i veureu pasturar el ramat de xais!! Després de superar la masia, prendrem el camí que ens queda al mig. Ens endinsarem en un bosc espès i fresc, conegut com el Sot Fondo. Un cop a dalt, prendrem el camí asfaltat a mà esquerra. Al cap de poc, tindrem al nostre davant les Antigues Escoles -Centre Cívic de Samalús, on acabarem la nostra passejada.Seguint el camí, que comença a baixar, tindrem unes vistes excepcionals de la plana del Vallès, a l’esquerra, i dels Cingles de Bertí, a la dreta. En arribar al primer encreuament, agafarem el camí cap a l’esquerra, sense posar-nos dins la propietat particular que hem anat vorejant.

Font:
Elisenda Barber i Pou (historiadora)