Consells per la compra electrònica
La compra de productes o serveis per Internet està creixent però, caldria pendre precaucions (en contractar, comprar...) i saber quins són els nostres drets.
Les festes nadalenques s’acosten i la gent en general ja es comença a organitzar per la compra dels regals. Cada vegada és més habitual fer la compra d’aquests per Internet i per això és necessari tenir informació per saber comprar amb tota seguretat.
Si es decideix fer una compra per Internet, en primer lloc cal estar atent dels indicadors de seguretat a la web on es realitza la compra. La direcció del web (URL) comença amb les lletres https://. La “s” final vol dir que el servidor és segur, encara que, moltes vegades, només es troba aquesta “s” quan s’està a la pàgina de pagament. També és bo observar l’aparició d’un cadenat tancat a l'angle inferior dret de la pantalla. Si el cadenat és obert, el més probable és que el lloc no sigui segur. A vegades, en comptes d’un cadenat hi surt una clau sencera. Això també significa que el lloc web és segur.
Si es fa doble clic sobre el cadenat o la clau, apareix informació sobre el certificat de seguretat de la botiga en línia, que garanteix que totes les dades confidencials que s’enviïn viatjaran de forma segura mitjançant un sistema d'encriptació de dades, habitualment SSL (Secure Socket Layer).
Abans de comprar per Internet és recomanable trobar al web certa informació relativa a les dades de l’empresa com és la denominació social, NIF, domicili, adreça de correu electrònic i qualsevol altra dada de contacte. També és aconsellable conèixer quins codis conducta té l’empresa i si els procediments de solució extrajudicial de conflictes als quals, si escau, estigui adherida.
Pel que fa a la compra del producte, cal assegurar-se de les característiques del producte o servei, del seu preu (indicant si inclou o no els impostos aplicables) de les despeses d'enviament del producte, o altres despeses vinculades a la compra. Informar-se de les formes de pagament, dels terminis i modalitats de lliurament, també és bo assabentar-se’n. Així com si existeix el dret de desistiment o absència de l'esmentat dret, si pel tipus de producte o servei, no correspon.
Cal tenir en compte que per realitzar una compra per Internet només s’han de facilitar les dades personals necessàries per a realitzar-la, la forma de pagament i les dades de lliurament del producte. A més, la web ha d’informar de l'ús que farà de les teves dades personals, i de com pots exercir els drets d'accés a les dades, d'oposició al seu ús, de cancel·lació i de rectificació.
Un cop rebuda l'ordre de comanda, la botiga en línia ha de confirmar al client, en un termini de 24 hores, que l'ha rebut. És recomanable arxivar a l'ordinador i també imprimir, tant l'ordre o acceptació de la comanda com la confirmació de recepció. La confirmació ha de contenir tota la informació sobre el producte i el preu.
Hi ha d’altres recomanacions que és convenient conèixer-les en tot el procediment de la compra. És molt recomanable saber què fer quan es pateix alguna incidència o error informàtic durant el procés de compra. Cal conèixer també els diferents sistemes de pagament que una empresa pot oferir. I saber actuar quan el producte no arriba o quan s’obra un procediment del dret de desestiment.
Estar alerta, ser observador, utilitzar el sentit comú i informar-se prèviament bé sobre temes que no es coneixen prou és una actitud molt recomanable davant de qualsevol situació.
Font:
Diputació de Barcelona