Sempre queda la via judicial
Aquest matí ha vingut la Oficina Mòbil del Consumidor com estava previst.
Aquest servei està destinat als ajuntaments que no disposen de serveis municipals de consum i té com a finalitat bàsica defensar els consumidors i els seus drets.
Una tècnica de l'oficina mòbil que es coordina amb el Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona, dóna resposta a les consultes i reclamacions que se li fan directament. De la mateixa manera, aquesta persona atén immediatament les consultes que es trameten telemàticament mitjançant la Bústia del Consumidor, situada a cadascun dels 207 ajuntaments adherits a aquest servei, entre ells el de Cànoves i Samalús.
Totes aquelles qüestions o dubtes relacionats amb l’àmbit dels drets dels consumidors, etiquetatge i garanties de productes, compra i lloguer d’habitatges, serveis bancaris, assegurances, compra-venda de vehicles, serveis post-venda, compres fora d’establiment, serveis turístics, etcètera, poden tractar-se personalment.
L’usuari, a més, també pot cursar qualsevol queixa o denúncia per tramitar els problemes que aquests tenen amb les companyies o comerços que no els han ofert el servei o el producte contractat o adquirit.
Ara bé, si una reclamació no és atesa o no es poden utilitzar altres mecanismes de resolució de conflictes (mediació, arbitratge), encara queda la via judicial per reclamar els drets del consumidor, inclosa la possible indemnització pels perjudicis econòmics que s’hagin produït.
Per plantejar una reclamació judicial en matèria de consum cal fer-ho en la jurisdicció civil, davant la qual es resolen les relacions privades entre ciutadans i també la majoria de les controvèrsies relacionades amb consum.
Cal la demanda al Jutjat de Primera Instància corresponent al domicili del demandat o, en el cas que es tracti d'empreses o societats, en el del lloc on desenvolupin la seva activitat. Sovint (com ara en el tema de les clàusules abusives de la contractació) el Jutjat competent serà el del mateix demandant.
Les reclamacions o demandes s'han de tramitar per un procediment establert a la llei. Així, en la jurisdicció civil, i per a la matèria de consum, els procediments adequats són el judici verbal, el judici ordinari, que reben el nom de procediments declaratius, i el judici monitori.
La diferència fonamental entre aquests tres procediments és que el judici monitori tracta d'executar drets indiscutibles, mentre que en els procediments declaratius, tant en el verbal com en l'ordinari, hi ha una discussió prèvia, que ha de ser resolta pel jutge a partir d'unes proves, sobre els drets i obligacions de cada part. També es diferencien en la quantia de la reclamació, en la seva durada i en la complexitat dels tràmits.
Per diferenciar-los una mica més, el judici verbal és el més senzill d'aquests tres procediments, i en ell es pot efectuar la reclamació de quantitats que no excedeixin els 6.000 euros. No es requereix precisar d’un advocat ni procurador si la reclamació no supera els 2.000 euros. Encara que sempre és aconsellable l’assessorament d’un professional.
Es poden obtenir formularis impresos normalitzats per efectuar la demanda, a la qual s’acompanyen d'altres documents o proves, al Servei d'Atenció al Ciutadà del Consell General del Poder Judicial, a les seus judicials o per internet.
Si es té cap document on consti el reconeixement del deute que es reclama, es podrà acudir a un altre d'aquests procediments, que és el judici monitori, de ràpida tramitació per al cobrament de deutes, especialment si el demandat no s'hi oposa. A aquest judici també s’hi pot acudir, inicialment, sense advocat ni procurador. Els formularis per plantejar aquests procediments també estan disponibles a internet.
Font:
Diputació de Barcelona